Racing

Converters/Momentomvandlare

Chevrolet Converter
Original 13″ converter brevid specialbyggd 10″ med lock-up.

Convertrar för racing är en av våra specialområden vi sysslar med.

Vi bygger Convertrar 8″ och 10″ med valfritt stall, för motorer 200-2500hk.
Förstärkta , lödda , lagrade , balloningplattor mm.

Smidda frontcovers (Bild 5)
Mecanical diods för upp till 2000+ hk (Bild 3)
Balloningplattor i 640 domexplåt (Bild 1)
Smidda stålcentrum (Bild 4)
Maskinlödda i USA och sedan handlöder vi med kopparkisel (Bild 2 & 4)

Vi kan bygga det du behöver, ring oss gärna för mera information.
OBS! Även 10” lock-up covertrar för Cheva och Ford.

Automatlådor

Automalådor för trimmade bilar och racing är en annan av våra områden. Nedan finner du information om de vanligare. Har du andra frågor eller vill veta mer, kontakta oss.

Vi har även färdiga 350 och TH 700 lådor för moderat trimmade gatbilar, även 400 och 727 lådor.

TH 700 Special – 500-550Hk. (Bild 1)
En växellåda som tagits fram för en lite mer aggresiv körning till bilar som inte varit utrustade med TH 700 som standard.

Växellådan är renoverad och modifierad för att tåla lite mer hästkrafter samt har snabbare växlingar.
Vid renovering byts samtliga slitdetaljer som, bussningar, lager, shell, friktions material som band och lameller. Hårda delar som inte bytts ut. Som planetväxlar, axlar, hus, trummor, om dom återanvänds är dom synade och kontrollerade annars ersatta med nytt.
Band och 3/4 lameller är av Hi friktion material, samt att antalet lameller i 3/4 är fler.
Vid modifiering av V-lådan används Superior´s kit TH700-R4-HP som innehåller ackumulatorfjädrar, tryckfjädrar, 2:ans band, ansättningskolv samt bosterventil till pumpen och up-shift sleeve som gör det möjligt för uppväxling 3-4 vid full gas.
För en mer distinkt ansättning av 4:an används Kit K034 som innehåller nytt lock och kolv.

Vid renovering av oljepumpen så svarvas den och vi monterar nya unbreakable rings, bosterventil samt regulatorfjäder för ett högre tryck. V-lådan levereras med oljetryck 80-150 psi, men vid behov kan man montera ytterligare 2 fjädrar, nr 6 och 7, då blir oljetrycket ca 250 psi vid full gas.

För att lösa lock-up funktionen i V-huset används Superior´s kit K107, endast en pluskabel behöver anslutas för att det ska fungera, allt enligt medföljande ritning. (För att flytta lock-up ingreppet så går det att byta ut fjädrar som följer med V-lådan)
V-lådan levereras med hastighetsmätardrev, men kan behöva justeras beroende på utväxling och däcksdimension.
V-lådan är provkörd i bänk för funktionskontroll.

PG-lådor – Standard eller racing upp till 3000 hk. (Bild 2)
Original PG-låda för din entusiastbilar.
Ombyggda PG-lådor för trimmade bilar upp till 700 hk.
För högre effekter upp till 3000 hk så kan vi erbjuda SFI-godkända hus och bellhouse.
Bellhouse som gör att PG-lådan går att montera på Ford och Mopar motorer.
Olika utväxlingar, givetvis olika modeller av in- och utgående axlar.
Kraftigare planeter, fler lameller, high performancepumpar osv.

Ring oss berätta vad du har för effekt så kan vi bygga en låda som passar dig.

Vi har mycket reservdelar till PG-lådorna på hyllan, både original och race.

Special super servo från ATI. (Bild 3)
Ökar servokolvens diameter från 2,750″ till 3,250″ vilket gör att man kan minska line pressure med 30% och ändå ha samma tryck på bandet. Det spar mycket effekt.

Ventilhus med justerbart tryck. (Bild 4)
Ventilhus med justerbart tryck från 145 Psi till 230 Psi med transbrakesolenoid och ventil.

Ringless ingående axel. (Bild 5)
Ringless ingående axel med pump för effekter upp 2000 hk.

Bild 6 visar närbild på skillnaden i axlar. På originalmodellen med ringspår för tätningarna blir dessa som en brottanvisning vid höga effekter.